تربيتي

پرورش حس حقیقت جویی

یکی از برجسته ترین حواس حس کنجکاوی و حقیقت جویی یا گرایش به علم و آگاهی است. این حس را آفریدگار حکیم در نها بشر به ودیعه نهاده تا سرچشمه معرفت و تحقیق و دانش و بینش باشد و با عشق به آگاهی از تکاپو باز ننشیند. این حقیقت، گواهی روشن بر این است که: اولاً: علم و دانش متعلق به جهان طبیعت نیست و مانند سایر کمالات معنوی به عالم ماوراء طبیعت تعلق دارد، ثانیاً گرایش علمی با نفس ناطقه انسان مرتبط است و جنبه معنوی دارد نه مادی و ظرف علم روح ملکوتی انسان است .ثالثاً: کمال مطلق که علم و آگاهی یکی از جلوه های آن است خواسته فطری اسنان است و انسان تا رسیدن به ان که چیزی جز واجب الوجود نیست- آرام نمی‌گیرد. بنابراین با توجه به حس حقیقت جویی انسان باید در سیر رشد او به عامل «تربیت علمی» توجه جدّی بشود. تربیت علمی فرایندی است در جهت معرفت و دانا شدن انسان که غایت و مقصد آفرینش اوست.
پیوند علم و ایمان. زمانی کسب علم ارزش واقعی پیدا می­کند که با معنویات در هم آمیزد، یعنی با برنامه­های سنجیده دانش با بینش پیوند باید و انسان به جهان آگاهی و خدا آگاهی برسد و با هویت خویش وموز خیر و سعادت آشنا گردد.


:: برچسب‌ها: متن ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سينارحیمی تبار - سید حسین موسوی
تاریخ : یک شنبه 6 دی 1394
تربيت

تربيت، «تغيير دادن» نيست!

 
 

تغيير دادن بيروني، مانع تغيير يافتن دروني اوست!

به طور كلي طرح‌هاي تربيتي دو گونه‌اند:

الف: طرح‌هاي مبتني بر يك سلسله مقصدها كه قبلاً انتخاب شده‌اند و انسان صرفاً به عنوان ماده و شييء كه بايد مطابق آن طرح‌ها ساخته شود در نظر گرفته مي‌شود. بر حسب اين طرح‌ها انسان بايد تربيت و ساخته شود. آن چنانكه كه پارچه  بايد طبق طرح قبلي دوخته شود.

ب: طرح‌هايي مبتني بر واقعيت انسان و اقتضاي فطري و سرشتي او و يافتن راهي براي تقويت و تكميل آنها. اين طرح‌ها، طرح‌هايي است كه بايد با واقعيت انسان تطبيق داده شود و راه رشد دادن او كشف شود و مقصدها از انسان بايد كشف گردد. آنچنانكه يك باغبان طرح‌هاي خود را از روي مطالعه گلها تهيه مي‌كند و هدفش رشد دادن گلهاست و براي اين منظور، علل رشد، موانع رشد و آفات رشد را كشف مي‌كند.

تربيت بايد معطوف به قابليت‌ها و درون‌هايه‌هاي منحصر به فرد متربي باشد و نه خواسته‌هاي خود مدارانه مربي باشد.



:: برچسب‌ها: تربيت يعني چه: ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : سينارحیمی تبار - سید حسین موسوی
تاریخ : یک شنبه 6 دی 1394
آسیب های معرفتی/بصیرتی/مهارتی

آسیب های معرفتی / بصیرتی / مهارتی

 

 آسیبهای معرفتی 

1-    متاثر بودن سرگروه از افکار انحرافی

2-    تحت تاثیر الگوی نا مناسب بودن

3-    عدم استفاده از کتب مورد تائید 

4-    عدم آگاهی و تسلط به مبانی اعتقادی

5-    التقاط در مبانی فکری

6-    عدم اعتقاد به اسلام فقاهتی و گرایش به نگاه روشنفکری

7-    حل نشدن شبهات ذهنی و اعتقادی سرگروه

8-    معرفی کتب و مقالات مسئله دار به متربی برای مطالعه

9-    طرح شبهه بدون تلاش جهت حل و پاسخ به آنها

  

 آسیبهای  بصیرتی 

1-    به روز نبودن اطلاعات و آگاهی ها سیاسی

2-    نشناختن جریانات حق و باطل و تعلق به گروه های منحرف سیاسی

3-    عدم توانایی در تشخیص حق و باطل

4-    فرد مداری به جای حق مداری در بصیرت

5-    عدم ولایت مداری و تقید به ولایت فقیه

6-    ضعف در تحلیل سیاسی

7-    استفاده نکردن از مباحث بصیرتی ولی فقیه در گروه 

8-    عدم جهت دهی در مباحث بصیرتی و عدم مشارکت سیاسی

9-    بی تفاوتی و عدم حساسیت در مسائل سیاسی

10-     بیان  اشکالات و شبهات بدون برنامه جهت پاسخگویی و حل شبهه

11-     مطرح کردن شبهات و اشکالات و مسائل سیاسی ، غیر متناسب با اعضای حلقه

12-     عدم توانایی در ایجاد اعتقاد و التزام به نظام اسلامی 

 

 آسیبهای  مهارتی ، آموزشی 

1-    فقدان، ضعف یا غیر مرتبط بودن محتوای آموزشی سرگروه با نیاز متربیان

2-    عدم آشنایی با آموزش های لازم گروه

3-    ضعف در پاسخگویی به سوالات متربیان

4-    سیر نداشتن مباحث آموزشی گروه

5-    عدم آموزش درست مهارت های گروهی

6-    ضعف مطالعاتی سرگروه

7-    نداشتن مهارت های لازم مربوط به اداره حلقه و گروه


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : سينارحیمی تبار - سید حسین موسوی
تاریخ : یک شنبه 6 دی 1394
دلایل نشستن حلقه ای در طرح صالحین

دلایل نشستن حلقه‌ای در طرح صالحین                                                                                                                                                                                                                     

 

 

 

پیشینه تاریخی اجرای شجره طیبه صالحین، یا همان تشکیل حلقه‌های تربیتی معرفتی در مسجد، بیش از همه به صدر اسلام در مسجد النبی، مسجد قبا و سایر مساجد مکه و مدینه بر می‌گردد.ذ

 

 

 

چنانچه روش تربیتی و معرفت افزایی در جریان صالحین نیز به تمام و کمال، به مشی عملی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و سیره اولیاء خدا و بزرگان دین بر می‌گردد.

 

 

 

نظام واره شکلی صالحین، نشستن حلقه‌ای افراد را در جلسات به چند دلیل مورد تاکید قرار داده است:

 

 

 

1) اول آنکه در نظام حلقه‌ای برای هیچ کس، صدر و ذیل و بالا و پایین قائل نمی‌شویم و تمامی اعضاء گروه را در مقام تعلیم و تربیت و نیز در مرتبه پرورش و تزکیه، تقریبا هم طراز و هم رتبه یکدیگر فرض می‌کنیم که به این ترتیب، همه اعضای گروه به یک‌اندازه برای آموختن و تعالی و رشد و کمال و معرفت در خود احساس نیاز خواهند کرد. 

 

چنانچه در این باره، در آموزه‌های دینی می‌خوانیم که در صدر اسلام نیز، گاهی وقتی فردی به دنبال رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مسجد می‌آمد، قبل از اینکه اصحاب، ایشان را معرفی کنند، خودش از ترتیب نشستن افراد نمی‌توانست حضرت را بشناسد، که این امر، حاکی از نشستن حلقه‌ای افراد در آن جلسات می‌باشد.

 

 

 

2) دوم آنکه در نظام نشستن حلقه‌ای و دایره وار، همه اعضای گروه در مباحث شرکت داده می‌شوند و ترس و واهمه احتمالی افراد خجالتی و کم رو برای سخن گفتن و ابراز عقیده، در فضای صمیمی و بدور از هر گونه تکلف حلقه تربیتی، از بین خواهد رفت و بر این اساس تمامی حاضران فرصت حضور در حلقه را به منظور رشد و ارتقاء دانش و بصیرت خود مغتنم می‌شمارند.

 

 

 

3) و بالاخره سوم آنکه در نظام حلقه‌ای، برای مربی که نقش مبلغ یا همان پیام رسان دینی را ایفا می‌کند، امکان بهره برداری از اثرگذارترین شیوه‌ی تبلیغ و آموزش، یعنی همان تبلیغ چهره به چهره، سینه به سینه یا به تعبیر روایات اسلامی بالمشافهه فراهم می‌گردد.


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : سينارحیمی تبار - سید حسین موسوی
تاریخ : یک شنبه 6 دی 1394
بصيرت يعني:

بصيرت يعني اينكه بدانيم شمري كه سر از حسين بريد همان جانباز صفين است كه تا مرز شهادت پيش رفت و زبيري كه در جمل برابر علي ايستاد همان سيف الاسلام پيامبر است كه بارها دل نازنين او را شاد كرد و بدانيم كه اهل كفر و باطل روزی قرآن بر سر نيزه كردند تا علي را مهجور سازند و ساختند و آگاه باشيم كه 50 سال بعد از درگذشت پيامبر، امام حسين به مسلخ رفت و امروز تكرار تاريخ است و هركدام از ما بايد نقش خود را انتخاب كنيم. آناني كه مدال خميني بر سينه دارند غره نشوند كه رهيدند كه در اين وادي هر كه بامش بيش، برفش بيشتر است و در صحنه غبار آلود امروز نه مدال، نه حكم و پست و مقام بود كه بصيرت است كه نجات‌بخش است و بي بصيرتي است كه دام شيطان و سقوط به اسفل السافلين را در پي دارد.

بي بصيرت آني است كه آنقدر سستي كرد تا علي زمان به تنهايي براي سامان نابساماني ها به ميدان آمد.

بي بصيرت آني است كه عطش قدرت و عشق به فرزندان و آقازاده ها او را خسته و از راه بازداشت.

بي بصيرت آني است كه يك روز به نعل و يك روز به میخ مي زند.

بي بصيرت آني است كه رهبر را همچون سيل در برابر هجوم تير دشمنان قرار مي دهند.

بي بصيرت آني است كه لباس پيغمبر را دست آويز مطامع مادي خود مي كند كه لعنت جاودانه علی بر اوست.

حال باید آنقدر دنبال بصیرت بگردیم تا بصیر شویم و حق را از باطل تشخیص دهیم.



:: برچسب‌ها: متن ,
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : سينارحیمی تبار - سید حسین موسوی
تاریخ : شنبه 5 دی 1394
صالحین

هدف از شجره طیبه صالحین (طرح صالحین)

 
 
 
تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. 
صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج) ، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دینی است. از این رو، اجرای صالحین و یاری رساندن به مجریان و طراحان این طرح عظیم و ارزشمند به مثابه همراهی کردن در پایه گذاری سنت حسنه‌ای است درست هم وزن تلاش ارزشمند شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر، در زمینه راه‌اندازی امور تربیتی و دبیری پرورشی در نهاد آموزش و پرورش. 
اکنون برای اثبات این ادعا که گفته شد تنها با اندکی مجاهدت و سختکوشی با باورمندی و توکل به خدا می‌توان جریان صالحین را در مساجد کشور به جریان فرهنگی غالب تبدیل کرد، به ذکر شاهد مثالی در این خصوص می‌پردازم که موضوع قدری ملموس‌تر شود. همانگونه که طی دو دهه گذشته، تکثیر هیئت‌های مذهبی از نوع خانگی و کوچک، به شکل خودجوش و مردمی، در جای جای این کشور تبدیل به یک جریان فراگیر شد و کار به جایی رسیده که اینک، مروجان و مبلغان کار هیئتی از آن با عنوان "هیئتی شدن" در مقابل "مسجدی شدن" یاد می‌کنند، حال نیز می‌توان با برنامه ریزی مناسب و جلوگیری از انحرافهای احتمالی در مسیر حرکت صالحین، در کمتر از یک دهه، به همین ترتیب، مساجد و هویت بخشی فرهنگی تربیتی به آن را نیز در سرتاسر این مرز و بوم، به جریان غالب فرهنگی کشور تبدیل کرد، البته به شرط آنکه ابتدا برای این کار نیروهای زبده و متخصص لازم را تربیت کنیم و سپس فضای انگیزشی مناسب برای انجام این مهم را در کشور تا حدودی رقم بزنیم.

|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : سينارحیمی تبار - سید حسین موسوی
تاریخ : شنبه 5 دی 1394

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد